ניהול שינוי בצורה יעילה ומיטבית הוא קריטי כדי לשמר את הפעילות התקינה של הארגון ולמקסם את הרווחים הטמונים בתהליך השינוי.
לעיתים, החשש משינוי משקף חוסר ידע כיצד לנהל ולבצע את התהליך. כדי לנתח בצורה מיטבית את תהליך השינוי ותוצאותיו, מומלץ לשאול את עצמך את השאלות הבאות:
מהם המשאבים הכוללים שעל הארגון להשקיע בעריכת השינוי. מדובר לא רק במשאבים כלכליים אלא גם של כח אדם, הקמת תשתיות, זמן שעות עבודה ומשאבים נפשיים.
לצד עלויות והשקעת משאבים אישיים וארגוניים, מהי התועלת הישירה והעקיפה הצפויה מתהליך השינוי? האם זוהי עליה ברווחים הכספיים, מיצוב הארגון שלך כעסק מוביל בתחומו, או רווח אחר?
החשיבה וההחלטה על עריכת השינוי נעשית לאור החזון הארגוני והאסטרטגיה שנגזרת ממנו. כלומר, תהליך השינוי מתבצע בהלימה כוללת מול מטרות הארגון, ואמור לסייע בהשגתן.
תמיד יש לבחון את החלופות האפשריות. במידה והארגון לא יבצע את תהליך השינוי, צריך להבין מהן האפשרויות האחרות העומדות על הפרק אשר רלוונטיות לעסק שלך, ולדון בכדאיות שלהן.
השינוי אמור להוביל לתוצאות חיוביות ולשיפור הארגון. הנטייה המיידית של אנשים רבים היא לחשוב על הקשיים והאתגרים העומדים בפתח, אך יש גם להכיר בתרחישים החיוביים של מינוף, חדשנות ושיפור ארגוני.
על מנת לקחת סיכונים בצורה מחושבת, כדאי לחשוב על התרחיש השלילי ביותר. כך תוכל לבנות תכנית עבודה ברורה אשר תצמצם את הסיכויים להיתקל בבעיות ותקלות, ולגבש מראש אסטרטגיית התמודדות.
יתכן שגם אם התרחיש השלילי ביותר אכן יקרה למרות ניסיונותיך למנוע אותו, "השד אינו נורא כל כך"…. יתכן שהשינוי הוא סיכון שכדאי לקחת, משום שאתה כמנהל והארגון תוכלו לעמוד בו.
שאלה זו מסייעת להבין את השלכותיו של השינוי ומשמעותו. ישנן החלטות אסטרטגיות על שינויים המשפיעות על התנהלותו הכוללת של הארגון שנים קדימה, או לחילופין, שינויים שהשלכותיהם אינן כה קריטיות בראיה עתידית.
לאחר דיון בשאלות הללו ועריכת חשיבה מעמיקה על ההיבטים השונים הנלווים להם, ניתן להגיע להחלטה מושכלת ומבוססת לגבי המשך דרכו של העסק ולגבי המשך דרכך כמנהל.ת.
ד"ר מאיה בן-אהרון, יועצת ארגונית למנהלים וארגונים. כיועצת אני מלווה תהליכים ארגוניים שונים בגופים פרטיים, ציבוריים ובחברה האזרחית, ומסייעת להגשמת יעדי הארגון.
ארגז הכלים שברשותי כולל ידע וניסיון משמעותי בייעוץ הארגוני, האישי והאסטרטגי, כמו גם גישה עניינית וממוקדת, דגש על חיבור בין-אישי והבנה מדויקת של צרכי הארגון.
שלחו הודעה